A 9713

Website­bezoekers

07/06/2024

Hoe blijven klanten langer op mijn website?

Als je ooit Tinder hebt gebruikt, weet je dat je in een fractie van een seconde beslist of je naar links of rechts swipet. Websitebezoekers doen hetzelfde: binnen een flits beslissen ze of ze blijven of wegklikken. Daarom is de eerste indruk van je landingspagina cruciaal. Laten we samen de do's & don'ts van landingspagina's bekijken en waarom sommige bezoekers ze direct wegswipen.

Haak je af of kijk je verder?

Visueel en tekstueel moet wat op je landingspagina staat gelijk pakkend zijn, zodat bezoekers op je website blijven. Heb je ooit een website bezocht die eruitzag alsof die in de middeleeuwen voor het laatst geüpdatet is of dat je op een pagina kwam die je totaal niet verwachtte? Ik ook. Je potentiële klant is al weg voordat je ‘conversie-optimalisatie’ kan zeggen.

Stel, je hebt een bedrijfsconsultancy. Zet alsjeblieft niet in de titel: ‘Ons bedrijf integreert systemen voor bedrijfsprocesoptimalisatie’. Dit is supervaag, want welke voordelen biedt deze integratie precies? Zeg in plaats daarvan iets duidelijks: ‘We verbeteren jouw werkwijze, verhogen productiviteit en verlagen kosten met onze handige methodes’.

Goed beeldmateriaal is een must

Ook goed beeldmateriaal vormt het directe lijntje naar de eerste indruk van je bezoeker. Net zoals we aannames doen over een boek door de omslag, oordelen bezoekers over je bedrijf op basis van de beelden die ze te zien krijgen. Stel je ziet een (stock)foto van een open boek in een grasveld op een website voor IT-ondersteuning. Dat past totaal niet in het plaatje, want het zegt niets over IT en zet klanten dus op het 'verkeerde been'. Zorg daarom voor divers beeldmateriaal dat wél aansluit op je verhaal. In dit geval zal een foto van technische apparatuur beter passen bij de context.

A 8378

Wie is jouw ideale klant? 

Maar wie probeer je eigenlijk te bereiken met je pagina? Wanneer je webteksten schrijft, stel je dan een gesprek voor met één persoon die perfect past bij wat jouw bedrijf te bieden heeft - jouw ideale klant. Dit is de persoon wiens probleem of behoefte wordt opgelost door wat jij te bieden hebt. Probeer absoluut niet 'iedereen' aan te spreken, want als je iedereen wil aanspreken, spreek je eigenlijk niemand aan. Dus denk niet dat je mensen uitsluit, maar verfijn je doelgroep door – zoals ik al eerder zei – één persoon in gedachten te nemen, van wie het probleem wordt opgelost door jouw bedrijf. Zo spreek je direct tot je doelgroep en vergroot je de kans dat de websitebezoeker klant wordt.

Voorkom het wegklikken

Extra tip: Zorg ervoor dat de verwachting van de bezoeker bij het klikken op een link overeenkomt met de pagina waar hij of zij terechtkomt. Stel je voor: je bent een startende ondernemer en zoekt gemakkelijke boekhoudsoftware zonder voorkennis. Je ziet een titel op Google die zegt dat boekhouden eenvoudig is voor beginners. Je klikt, verwacht een gebruiksvriendelijke oplossing, maar vindt alleen jargon en moeilijke termen voor ervaren boekhouders. Je begrijpt het niet, krijgt iets anders dan verwacht en klikt meteen weg. Dit benadrukt het belang van een landingspagina die aansluit op de verwachtingen en behoeften van je doelgroep, om wegklikken te voorkomen.

Lang verhaal kort

Zorg voor een website die is afgestemd op jouw ideale klant, zodat een bezoeker niet alleen bezoeker blijft, maar ook echt klant wordt. En vergeet niet je landingspagina af te stemmen op de verwachtingen van de klant wanneer hij op jouw link klikt.

Hulp nodig?

Klinkt dit te moeilijk? Wij hebben de juiste expertise in huis, zodat jij je kunt blijven focussen op waar je goed in bent, terwijl wij ervoor zorgen dat jouw landingspagina jouw ideale klant aantrekt. Neem contact op via info@teamcreative.nl of bel naar 0546 - 45 74 74.

Benieuwd hoe jij jouw teksten kunt verbeteren?

Jeanine Bovenkant
07/06/24 • Geschreven door Jeanine Oude Luttikhuis
Evelien Geheel

Genoeg over ons...

Vertel ons wat jou zo bijzonder maakt!