Veel gemaakte fouten in Google ads

rand-bottom-standard
25 October 2019 • Gerben Damhuis

Ben je voor je bedrijf enthousiast begonnen met het opzetten van een Google Ads account? Vergeet dan niet om je campagnes te monitoren om het bezoek relevanter te krijgen en kosten te besparen. We hebben veel gemaakte fouten in Google Ads voor je op een rij gezet. Zorg er voor dat jij deze fouten niet maakt!

#1 Er wordt niet geoptimaliseerd op basis van conversies.

Het is leuk om te zien als dagelijks veel personen op je website zijn geweest. Nog leuker is het als deze personen ook datgene op je website hebben gedaan waarvoor deze gemaakt is, oftewel ze hebben gezorgd voor conversie. Ze hebben dus bijvoorbeeld je product gekocht, contact opgenomen of je handige handleiding gedownload. Nog steeds zijn er veel website eigenaren die zich alleen blind staren op de bezoekersaantallen. Maar wat heb je liever 1000 bezoekers in je winkel waarbij er 10 personen je product kopen voor 10 euro of 100 bezoekers waarbij er 40 personen je product kopen voor 10 euro? Ik zou gaan voor het laatste. Je kunt dus beter optimaliseren op basis van conversies dan op basis van bezoekers vanuit Google Ads.

De conversies op je website meet je net als alle andere website statistieken via Google Analytics. Nu is het handig dat je de gemeten conversie in Google Analytics kunt koppelen aan je Google Ads. Dit zorgt ervoor dat je precies kunt zien welke campagnes, advertentiegroepen, zoekwoorden en advertenties hebben geleid tot een bepaalde conversie. Ga hiervoor naar de “Gekoppelde accounts” onder instellingen. Hier kies je Google Analytics waarna je het account kunt koppelen.

 

#2 Display campagne wordt aangevinkt bij zoekcampagnes

Wanneer je een nieuwe zoekcampagne aanmaakt, vink dan bij de Algemene instellingen alleen het Zoeknetwerk aan. Hierdoor worden je advertenties alleen getoond in het zoeknetwerk.

Je intentie bij het maken van een zoekcampagne is je advertentie zoveel mogelijk tonen aan personen die op zoek zijn naar jouw product of dienst. Als je het Display Netwerk wel aanvinkt bereik je ook personen die niet direct op zoek zijn naar jouw product of dienst. Je advertenties worden namelijk geplaatst op pagina’s die relevant zijn voor het zoekwoord. De plek is dan wel relevant maar de personen op de pagina zijn niet direct op zoek naar jouw product of dienst zoals in het zoeknetwerk.

 

#3 Er wordt geen gebruik gemaakt van negatieve zoekwoorden

Bij het aanmaken van een nieuwe campagne ben je vooral druk met het vinden van de verschillende zoekwoorden & zoektermen die je potentiële klanten gebruiken om jouw product of dienst te vinden. Vergeet tijdens deze zoektocht niet om ook negatieve zoekwoorden te verzamelen. Dit zijn zoekwoorden waarbij je de advertentie niet wilt tonen. Je wilt toch alleen betalen voor relevante klikken?

Naast de plek waar je in Google Ads je zoekwoorden kunt toevoegen vind je de “Uitsluitingswoorden”. Hier voeg je, net als bij de zoekwoorden, de negatieve zoekwoorden toe door op het + te klikken. Sluit je zoekwoorden zo concreet mogelijk uit.

Verkoop je bijvoorbeeld dames Asics hardloopschoenen in Enschede dan wil je wel gevonden worden op:

  • Hardloopschoenen sales Enschede
  • Hardloopschoenen Asics
  • Hardloopschoenen dames

Je wilt niet gevonden worden op:

  • Hardloopschoenen Amsterdam, dus sluit je “Amsterdam” uit.
  • Hardloopschoenen Nike, dus sluit je “Nike” uit.
  • Hardloopschoenen man, dus sluit je “man” uit.

Google Adwords heet nu Google Ads

 

#4 Slecht zoekwoordenonderzoek en gebruik van brede zoektermen

Bij het inrichten van je Google Ads zoekcampagne zijn je zoekwoorden erg belangrijk. Deze zorgen ervoor dat jouw advertentie wordt getoond. Hierbij is het erg belangrijk dat je de juiste relevante zoekwoorden gebruikt. Stel jij namelijk zoekwoorden in die je potentiele klant niet gebruikt dan zal je zien dat je weinig verkeer krijgt. Door een goed zoekwoordenonderzoek uit te voeren kun je de zoekwoorden achterhalen die wel gebruikt worden voor jouw product of dienst. Vervolgens moet je echter niet de fout maken dat je deze zoekwoorden te breed inzet. Ben jij bijvoorbeeld een bloemist dan kun je zien dat er gezocht wordt op bloemen. Als je bloemen als zoekwoord instelt dan wordt je advertentie ook getoond als iemand zoekt naar “bloemendaal”, “bloemen afbeelding”, “bloemencorso”. Beter is om je zoekwoorden concreter te maken door gebruik te maken van zoekwoordtypen.

Gemodificeerde brede zoekwoorden

Hierbij voeg je het + teken toe aan je zoekwoord. Het zoekwoord bij de plus moet dan sowieso in de zoekopdracht staan. Als bloemist kun je bijvoorbeeld +bloemstuk +kopen gebruiken. De advertentie wordt dan geactiveerd op alle zoektermen waarin bloemstuk en kopen voorkomt.

Woordgroepen

Hierbij zet je de zoekterm tussen aanhalingstekens. Als bloemist kun je bijvoorbeeld “bloemstuk kopen” gebruiken. De advertentie wordt dan geactiveerd op alle zoektermen waarin “bloemstuk kopen” in die volgorde voorkomt.

Exact

Hierbij zet je de zoekterm tussen haakjes. Als bloemist kun je bijvoorbeeld [bloemstuk kopen] gebruiken. De advertentie wordt dan alleen geactiveerd als er gezocht wordt op “bloemstuk kopen”.

 

#5 De Engelse taal is niet ingesteld

Bij het aanmaken van een nieuwe campagne kies je de taal die de klant spreekt. Het is natuurlijk niet handig als je jouw Nederlandse advertentie laat zien aan iemand die geen Nederlands kan lezen. Veel mensen vergeten hier alleen om naast Nederlands ook de Engelse taal aan te vinken.

Het blijkt namelijk dat er veel gebruikers hun browser instellingen in het Engels hebben staan. Laat dat nu net de bron zijn waaruit Google de taal van de klant bepaald. Het is dus verstandig om bij het aanmaken van een nieuwe campagne ook de taal Engels te kiezen.

 

#6 Er wordt geen A/B getest bij advertenties

Bij het aanmaken van een advertentie in een advertentiegroep doe je er verstandig aan er meer te maken dan 1. Als je meerdere advertenties aanmaakt kun je namelijk gaan testen welke advertentietekst leidt tot de beste vertoningen, kliks en conversies. Voeg daarom minimaal 2 tekstadvertenties en een responsive tekstadvertentie toe. De resultaten per advertentie kun je vervolgens gebruiken om je advertentie te optimaliseren. Je kunt heel makkelijk je best presterende advertentie kopiëren en minimaal aanpassen in de titel, beschrijvingsregel of de URL. Deze nieuwe versie kun je na een periode weer vergelijken met de best presterende advertentie. Vergeet hierbij niet om de advertentieroulatie in de campagne instellingen op “Niet optimaliseren: rouleer advertenties voor onbepaalde tijd” te zetten. Anders geeft Google namelijk voorrang aan de best presterende advertentie. Hierdoor kun je niet exact meten welke advertentie het beste werkt.

blog-image

Gerben Damhuis

Online marketeer
Ik help je graag met vragen over de vindbaarheid en verbetering van je website. Als online marketing specialist werk ik nu 2 jaar bij TeamCreative aan de websites en projecten van de meeste uiteenlopende klanten. Met onderwerpen als telecom, detachering, metaalbewerking tot aan voedselveiligheid.

Heb je een vraag? Je mag me altijd mailen.

Stel je vraag via WhatsApp!
Stuur ons een bericht.

Kunnen we jou ergens mee helpen?
Klik hier!