Heb je al aan heatmaps gedacht?
Een heatmap is een warmtebeeld van je webpagina. In een screenshot zie je jouw pagina met een transparante laag met visuele temperatuurverschillen. Hoe warmer de kleur, des te meer aandacht het element op je website heeft gekregen. Hierdoor krijg je inzicht hoe je bezoekers de pagina op je website gebruiken.
Er zijn verschillende (online) tools die de heatmaps kunnen genereren. Zelf gebruiken we Hotjar. Het mooiste aan deze tool is dat je het grotendeels gratis kunt gebruiken. Je kunt namelijk van 3 verschillende pagina’s tegelijk heatmaps maken. Wil je van meer pagina’s een heatmap dan kun je een Business account aanschaffen.
De heatmap via Hotjar maak je eenvoudig door:
Deze online tools genereren 3 soorten heatmaps, die verschillende inzichten geven en waar je verschillende conclusies uit kan trekken. Erg handig is ook dat je van zowel de desktop als mobiele pagina een heatmap krijgt. De soorten heatmaps die dergelijke online tools genereren zijn:
Een klik-heatmap is een heatmap waarop alle kliks op een webpagina zijn gevisualiseerd. Je ziet dus precies waar je gebruikers van je website hebben geklikt, de kleur geeft daarbij aan hoe vaak er op dat punt is geklikt. Als er op een knop vaak is geklikt dan zul je op de heatmap een heldere rode vlek zien. Als er nauwelijks op is geklikt dan zie je een vage blauwe vlek.
Op basis hiervan kun je zien welke elementen je bezoekers als belangrijk beschouwen, kun je mogelijk usability problemen ontdekken of kun je gebruik maken van populaire gebieden.
De beweging heatmap is een heatmap waarop je alle muisbewegingen van je bezoekers terugziet. Hieruit kun je in zekere zin afleiden waar de bezoeker met de ogen naar heeft gekeken. Met deze analyse ontdek je of de focus van bezoekers op de juiste elementen ligt. Je ziet welke onderdelen van je website opvallen of juist niet.
De scroll heatmap is een heatmap waarbij het scrollgedrag van bezoekers gevisualiseerd wordt. Ziet je hoe ver gebruikers op je website naar beneden zijn gescrolld. Hieruit kan je afleiden hoeveel procent van je bezoekers het einde van de pagina haalt of bijvoorbeeld een belangrijk deel van de pagina in beeld krijgt.
Voordat je start met het instellen van een heatmap moet je bepalen van welke pagina je een heatmap wilt hebben. Kijk hiervoor in je gegevens van Google Analytics. Als je bijvoorbeeld naar Gedrag > Site-content > Alle pagina’s gaat dan vind je hier per pagina het aantal pagina weergaves en het Bouncepercentage. Een pagina met veel paginaweergaves en een hoge bouncepercentage kan interessant zijn om te optimaliseren met behulp van een heatmap.
Daarnaast kun je in een funnel kijken waar je bezoekers uitstappen. De pagina’s waar je bezoekers uitstappen zijn interessant voor een heatmap.
Ook kun je er voor kiezen om een net nieuw gemaakte landingspagina te onderzoeken.
Tijdens de analyse van de klik heatmap zie je vaak kleine hoeveelheden willekeurige kliks, kleine blauwe stipjes. De kans is groot dat dit simpelweg iemand was die per ongeluk klikte met zijn muis. Hier hoef je daarom geen aandacht aan te besteden.
Kom je in je klik heatmap een element tegen dat veel kliks genereerd? Kijk dan in de scroll heatmap welk percentage van je bezoekers het element daadwerkelijk hebben gezien. Blijkt dat het element nauwelijks wordt gezien dan kun je er voor kiezen om het element hoger op je pagina te plaatsen. Doordat meer personen het element zien vergroot je de kans op kliks.
We zien geregeld in een klik heatmap dat er elementen op een pagina staan die veel worden aangeklikt terwijl ze eigenlijk niet klikbaar zijn. Zie jij dat ook? Je kunt er voor kiezen om deze elementen klikbaar te maken en te linken aan een relevante pagina. Je vergroot hierdoor de kans dat bezoekers informatie vinden die ze zoeken.
Stel je vraag via WhatsApp!
Stuur ons een bericht.
Kunnen we jou ergens mee helpen?
Klik hier!
Voor direct contact kunt u gebruik maken van onze live chat
Start een chatTijdens onze Open Dag willen we graag stil staan bij een mooi goed doel uit de regio, Kans voor een Kind. Ben je van plan om tijdens onze open dag een cadeau mee te nemen? We willen je bij deze vragen om dit te geven in vorm van een donatie voor Kans voor een Kind! Laten we samen zoveel mogelijk kinderen helpen.
Tijdens de Open Dag is er de mogelijkheid tot een vrije gift. Ook kun je van tevoren een bedrag overmaken op:
Rekeningnummer - NL30 KNAB 0400 5584 40
Ten name van - 20 jaar TeamCreative
Onder vermelding van - Donatie Kans voor een Kind
Alvast bedankt voor jouw bijdrage!