Maak jouw website gebruiksvriendelijker
Een grappig gezegde… dit zeggen we wanneer iemand niet open staat voor iets nieuws. Dat heeft niks te maken met jouw website, toch? In zekere mate wel. We geven namelijk de voorkeur aan bekende manieren. We houden er niet van als dingen voortdurend veranderen. Het kost energie om iets nieuws te leren en de kans op het maken van fouten wordt groter.
Heb je een spectaculaire website gemaakt met allemaal nieuwe functionaliteiten? Heel leuk! Alleen is de kans groot dat de bezoeker afhaakt. Deze moet het systeem namelijk helemaal opnieuw ontdekken. De bezoeker komt met een doel en wanneer de website onduidelijk is, verlaat hij de website ontevreden. Hoe mooi alles ook is ontworpen.
Het is beter om het ontwerp en systeem aan te laten sluiten bij wat de bezoeker al kent. Denk aan menustructuren, woordkeuzes, knoppen, iconen, formulieren, etc. Hier zijn tal van onderzoeken naar gedaan.
Natuurlijk wil je ook inventief zijn en een unieke website op de markt zetten. Het één sluit het ander niet uit. Een website die gebruiksvriendelijk is, kan zorgen voor meer klantenbinding en een hogere omzet. Het is dus zeker de moeite waard om hier in te investeren. Een CTA (Call-To-Action) knop op een andere plaats zetten of een andere titel kan al een grote verbetering geven, zonder dat het ten koste gaat van de esthetiek.
Testen! In het kort: je laat willekeurige personen jouw website beoordelen. Snappen ze waar de website over gaat? Kunnen ze een bepaalde opdracht zonder frustratie uitvoeren?
Daarnaast kun je ook A/B testen. Laat 50% van je bezoekers variant A zien en de andere 50% van de bezoekers variant B. Kijk na een bepaalde periode welke variant het meeste oplevert qua conversies en sessieduur. Bij het testen van willekeurige personen kom je erachter waarom iets niet werkt op de website (waarom het niet gebruiksvriendelijk is) en bij A/B testen krijg je meetbare resultaten. Je ziet wat het beste werkt.
Naast het vragen van willekeurige personen en A/B testen kun je ook gebruik maken van heatmaps. Via software op je website krijg je een warmte beeld van je pagina’s wat de meest/minst bekeken gedeeltes van die pagina in beeld brengt. Dit geeft je inzicht in hoe bezoekers je website gebruiken. Lees meer over heatmaps in ons andere blog.
Dit testen van een website vraagt om een speciale expertise. Wij willen jou hier graag bij helpen!
Stel je vraag via WhatsApp!
Stuur ons een bericht.
Kunnen we jou ergens mee helpen?
Klik hier!
Voor direct contact kunt u gebruik maken van onze live chat
Start een chatTijdens onze Open Dag willen we graag stil staan bij een mooi goed doel uit de regio, Kans voor een Kind. Ben je van plan om tijdens onze open dag een cadeau mee te nemen? We willen je bij deze vragen om dit te geven in vorm van een donatie voor Kans voor een Kind! Laten we samen zoveel mogelijk kinderen helpen.
Tijdens de Open Dag is er de mogelijkheid tot een vrije gift. Ook kun je van tevoren een bedrag overmaken op:
Rekeningnummer - NL30 KNAB 0400 5584 40
Ten name van - 20 jaar TeamCreative
Onder vermelding van - Donatie Kans voor een Kind
Alvast bedankt voor jouw bijdrage!