Lees gauw dit artikel
rand-bottom-standard

Wat de boer niet kent, dat vreet ie niet

27 July 2021 • Renske Vossebelt

Maak jouw website gebruiksvriendelijker

Een grappig gezegde… dit zeggen we wanneer iemand niet open staat voor iets nieuws. Dat heeft niks te maken met jouw website, toch? In zekere mate wel. We geven namelijk de voorkeur aan bekende manieren. We houden er niet van als dingen voortdurend veranderen. Het kost energie om iets nieuws te leren en de kans op het maken van fouten wordt groter.

Heb je een spectaculaire website gemaakt met allemaal nieuwe functionaliteiten? Heel leuk! Alleen is de kans groot dat de bezoeker afhaakt. Deze moet het systeem namelijk helemaal opnieuw ontdekken. De bezoeker komt met een doel en wanneer de website onduidelijk is, verlaat hij de website ontevreden. Hoe mooi alles ook is ontworpen.

Het is beter om het ontwerp en systeem aan te laten sluiten bij wat de bezoeker al kent. Denk aan menustructuren, woordkeuzes, knoppen, iconen, formulieren, etc. Hier zijn tal van onderzoeken naar gedaan.

Meer klantenbinding en hogere omzet

Natuurlijk wil je ook inventief zijn en een unieke website op de markt zetten. Het één sluit het ander niet uit. Een website die gebruiksvriendelijk is, kan zorgen voor meer klantenbinding en een hogere omzet. Het is dus zeker de moeite waard om hier in te investeren. Een CTA (Call-To-Action) knop op een andere plaats zetten of een andere titel kan al een grote verbetering geven, zonder dat het ten koste gaat van de esthetiek.

Hoe kom je erachter of jouw website gebruiksvriendelijk is?

Testen! In het kort: je laat willekeurige personen jouw website beoordelen. Snappen ze waar de website over gaat? Kunnen ze een bepaalde opdracht zonder frustratie uitvoeren?

A/B testen

Daarnaast kun je ook A/B testen. Laat 50% van je bezoekers variant A zien en de andere 50% van de bezoekers variant B. Kijk na een bepaalde periode welke variant het meeste oplevert qua conversies en sessieduur. Bij het testen van willekeurige personen kom je erachter waarom iets niet werkt op de website (waarom het niet gebruiksvriendelijk is) en bij A/B testen krijg je meetbare resultaten. Je ziet wat het beste werkt.

Heatmaps

Naast het vragen van willekeurige personen en A/B testen kun je ook gebruik maken van heatmaps. Via software op je website krijg je een warmte beeld van je pagina’s wat de meest/minst bekeken gedeeltes van die pagina in beeld brengt. Dit geeft je inzicht in hoe bezoekers je website gebruiken. Lees meer over heatmaps in ons andere blog.

Dit testen van een website vraagt om een speciale expertise. Wij willen jou hier graag bij helpen!

blog-image

Renske Vossebelt

Grafisch ontwerper
Al vanaf 2016 werk ik bij TeamCreative. Ik houd ervan om mooie dingen te maken die doeltreffend zijn. Je kunt voor alles op het gebied van design bij mij terecht. Ik word blij van mooie websites, een sterke huisstijl, mooie plaatjes, unieke fonts en illustraties.

Aarzel niet om contact op te nemen! Ik help je graag bij jouw product.

Stel je vraag via WhatsApp!
Stuur ons een bericht.

Kunnen we jou ergens mee helpen?
Klik hier!