12 Instagram tips voor bedrijven

rand-bottom-standard
24 October 2019 • Marvin Oude Avenhuis

#1 Formuleer jouw strategie

Voordat je in het diepe springt bedenk je eerst waarom je Instagram wilt gebruiken. Wat is jouw doel? Meer omzet, meer leads, naamsbekendheid, informeren, entertainen?

Bepaal daarnaast voor wie je dit doet: Wie is jouw doelgroep? En belangrijk hierbij: zit jouw doelgroep op Instagram en hoe spreek je die aan?

Wanneer je jouw strategie hebt bepaald, kun je aan de slag!

 

#2 Maak een bedrijfsaccount

Wanneer je Instagram wil inzetten voor jouw bedrijf, zorg er dan voor dat je jouw account omzet naar een bedrijfsaccount (dit doe je bij instellingen). Koppel vervolgens jouw Instagram account aan jouw Facebook bedrijfspagina. Als je dit doet heb je toegang tot uitgebreide statistieken van jouw posts, zodat je inzicht hebt welke posts goed scoren.

 

#3 Zorg voor een professioneel ogend profiel

Elk Instagram account heeft een profielpagina. Als gebruikers geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf zullen ze jouw profielpagina bezoeken. Zorg ervoor dat deze volledig en netjes is ingericht.

  • Let op de titel van je Instagram account. Dit is standaard je gebruikersnaam, maar deze kun je zelf aanpassen.
  • Maak je biografie interessant en duidelijk
  • Vul je contactgegevens volledig in (adres, telefoon, email, website)

 

#4 Leer van anderen

Zelf het wiel uitvinden is niet nodig. Er zijn al veel gebruikers op Instagram waar je veel van kunt leren. Ga op zoek naar collega-bedrijven en kijk hoe zij het doen. Ontdek wat wel en niet werkt, maar vaar vooral ook jouw eigen koers: je wilt immers wel opvallen tussen alle anderen.

 

#5 Timing is key

Een post wordt significant beter bekeken wanneer deze op het juiste moment wordt gepost. Ontdek in jouw statistieken wanneer jouw doelgroep online is en post op exact dat moment! Zo krijg je een groter bereik en meer engagement.

 

#6 Gebruik stories om een nieuwe post aan te kondigen

Instagram heeft nu al een tijdje de stories functie. Bekend van Snapchat: een post die slechts 24 uur zichtbaar is. Gebruik deze functie om een nieuwe post te promoten. Stories staan namelijk altijd bovenin Instagram en daarmee heb je een beter bereik. Handig!

 

#7 Het eerste uur is het belangrijkste

Het eerste uur nadat je iets gepost hebt, is het belangrijkste. Zorg ervoor dat je paraat bent om direct op eventuele comments te reageren. Zo hou je je post levendig en zorg je voor een betere engagement.

 

#8 Gebruik statistieken om je te verbeteren

Kijk regelmatig in je statistieken en ontdek welke posts het beste werken. Maak daar variaties op en werk het verder uit. Zo worden je post steeds beter en krijg je een beter bereik, meer volgers en meer waardering.

 

#9 Wees consistent

Door consistent te zijn vergroot je je herkenbaarheid. Zorg ervoor dat jouw post herkenbaar is voor jouw bedrijf. Post daarnaast regelmatig. De ene week 7 posts en dan drie weken niet werkt niet. Spreek met jezelf af dat je minimaal x posts per week doet en hou je daar aan. Post zeker niet te vaak, je wilt de tijdlijn van jouw fans niet overspoelen met jouw berichten. Want dan is een druk op de unfollow knop snel gerealiseerd.

 

#10 Reageer op andere accounts

Kijk rond op Instagram en ga op zoek naar je doelgroep. Ontdek wat ze waarderen en waar hun interesses liggen. Like posts van je doelgroep en geef commentaar op hun posts. Daarmee wek je hun interesse voor jou en nemen ze een kijkje op jouw account. Is jouw account voldoende interessant? Dan heb jij er een volger bij!

 

#11 Gebruik hashtags

Instagram bestaat op hashtags. Daarmee worden de miljoenen posts geïndexeerd en vindbaar. Door hashtags toe te voegen aan jouw posts worden ze gevonden. Zorg ervoor dat jouw hashtags relevant en interessant zijn. Wees niet te algemeen, maar ook niet te specifiek. Gebruik populaire hashtags, maar waak ervoor dat er al miljoenen posts zijn met die hashtag: dan verdwijn je immers snel naar de achtergrond.

 

#12 Gebruik bewegend beeld

Zet naast alle foto’s en afbeeldingen ook eens video in. Men blijft langer bij jouw post hangen en de resultaten zijn veel beter! Zorg ervoor dat jouw video’s ook zonder geluid de boodschap overbrengen. Niet iedereen kan namelijk op elk moment geluid afspelen, maar scrollen wel langs jouw video.

blog-image

Marvin Oude Avenhuis

Eigenaar
Twintig jaar geleden heb ik TeamCreative opgericht. In die tijd hebben we ons ontwikkeld van webbureau tot marketingbureau waarbij online de focus heeft. Samen met mijn team maken we gave ontwerpen, spraakmakende video’s en animaties, toffe websites en doen we de online marketing. Ik hou mij met name bezig met marketing concepten en strategieen voor bedrijven.

Heb jij hulp nodig bij een marketing vraag? Neem gerust contact op en ik help je daarbij.

Stel je vraag via WhatsApp!
Stuur ons een bericht.

Kunnen we jou ergens mee helpen?
Klik hier!